domingo, 7 de enero de 2018

Recurs audiovisual a l'aula.




En les últimes dècades, la globalització ha cobrat velocitat en els avanços en tecnologia, comunicació, ciència, transport i indústria, arribant així a la vida dels més petits, on molts d’ells tenen accés a Internet, a xarxes socials, etc.


L'educació intenta apropar-se al món dels seus alumnes, ja que els prepara per a la vida adulta i per tant ha hagut d'incloure els elements que donen força a la tecnologia on avanç utilitzaven la pissarra o el projector. És a dir, les aules han incorporat com a elements didàctics les imatges, els vídeos, els programes interactius, etc. 


Aquesta introducció dels mitjans audiovisuals ha produït una sèrie de facilitats a l’hora de donar classe:


En l'àmbit cognitiu, la incorporació d’aquests recursos en l’aula ha promogut un augment en l’atenció, la concentració, en la retenció d’informació i en la comprensió, que s’ha tornat més ràpida i de major qualitat.


Aquests punts positius són molt útils per a treballar temes o habilitats necessàries en el dia a dia, per exemple, la llengua es pot treballar amb aquests, ja que permet escoltar missatges al mateix temps que els xiquets i xiquetes es diverteixen observant dibuixos educatius, de manera que assimilen la llengua sense esforç, de forma natural. Inclús es poden posar subtitulats i sense veu perquè lligen. Tot depèn del nivell de l’alumnat.


Una altra forma d’utilitzar aquests recursos és a través de la pròpia elaboració, és a dir, l’alumnat pot recrear un obra de teatre i gravar-la, per a després escoltar-la i analitzar-la. El karaoke també és interessant, participatiu i divertit.


Tanmateix, els elements audiovisuals, com molts altres tecnològics, tenen aspectes negatius debuts al fet del desconeixement dels mateixos per part del professorat que acaben utilitzant-los des d'uns models tradicionals d’ensenyament, provocant una passivitat de l’alumnat enfront dels mateixos que pot produir una manipulació en les seues ments perquè no analitzen críticament els missatges que es donen, activitat que ha de fer amb anterioritat el docent.


Aquesta manca de coneixements dels professionals de l’ensenyança es junta amb la falta d’equipament i dotació d’aquests recursos en alguns centres educatius per dificultats econòmiques.


El que està clar és que els mitjans audiovisuals s’utilitzen sovint per la motivació que desperten, així com la sensibilització o l'estimulació de l’interés en els estudiants al voltant del tema tractat. No obstant això, cal tenir en compte que no sempre són necessaris, per exemple, en l’assignatura de llengua, es poden fer jocs de rol on s’empren diferents tipus de registres depenent de la situació, i també s’han d'elaborar textos escrits, etc. Per tant, és absurd abusar dels mateixos tenint una gran varietat de materials, sobretot si no s’analitzen prèviament, ja que s’introdueixen molt fàcilment en la ment dels que interactuen amb ells i més encara si es tracta de xiquets o xiquetes que no tenen desenvolupat el pensament crític.

En conclusió, els mitjans audiovisuals són una bona forma de motivar a l’alumnat i de fer dinàmiques les sessions, així com per a apropar el context de l’alumnat a l’escola però no s’ha d’oblidar que aquests són un mitjà i no un fi en si mateixos i que sempre poden ser substituïts per altres recursos.


 Bibliografía.


- La importancia de losrecursos audiovisuales como herramienta educativa.


- IMPORTANCIA DE LOS MEDIOS AUDIOVISUALES EN LAEDUCACIÓN.


LASNUEVAS TECNOLOGÍAS APLICADAS A LA EDUCACIÓN: ANÁLISIS DE UNA EXPERIENCIA EN LAESCUELA UNIVERSITARIA DE MAGISTERIO DE TOLEDO.

No hay comentarios:

Publicar un comentario