
¿Alguien
se ha preguntado sobre el secreto de la felicidad?

No voy a negarte que los días de lluvia, como era
este el caso, aquello de peli y manta no sea satisfactorio, pero ¿qué mejor que
compartirlos con ese amigo o amiga que tanto quieres? Los momentos son mejores
si son con gente.
Sebastià Serrano, en su ensayo “Els secrets de la
felicitat” habla del poder de las relaciones sociales, algo que actualmente se está
perdiendo, como señala Simon Sinek en un vídeo que vi por facebook, en el que
habla de la infelicidad de los adolescentes actuales debido, en parte, a su
incapacidad para mantener relaciones fuertes y profundas. Los amigos pasan a
ser personas con las que te diviertes y se deja de lado la importancia de poder
apoyarse en los demás.
Lo más interesante de todo ello es, que sabiendo
donde reside la felicidad, hoy en día se fomente más el individualismo, las
relaciones sociales en las que hay muchos conocidos pero pocos amigos, parece
que tener muchas personas a tu alrededor, ser exitoso y que te importen tres
pepinos los sentimientos es símbolo de ser una persona feliz y ganadora, cuando
la realidad se aleja bastante de esa utopía negativa.
Una introducción de valores tan necios, en contra de
los más solidarios, colectivos y amables es lo que nos está haciendo infelices.
Obviamente, no es lo único que nos hace desgraciados, pero es otro de los
puñales que atacan directamente a nuestra curva más preciada.
En resumen, recomiendo el libro, es interesante y te
da motivos bastante buenos para mantener y provocar relaciones sociales
profundas que vayan más allá de las risas y lloros. Es lógico si lo piensas, al
fin y al cabo somos animales sociales que carecemos de sentido sin los otros. Imagínate
en una isla desierta, sin nadie ¿Es horrible, verdad? Hasta siendo egoísta sería
horrible… hacer todo tu solo… ¡Qué pereza! ¿no?
A continuación dejo un pequeño trabajo en el que
analicé los argumentos que utiliza Sebastià en su ensayo.
He de decir que al principio lo leía para criticarlo
pero al final me di cuenta que tenía bastante razón y que coincidía con él en
muchas cosas, ojalá sea también tu caso.
L’evolució la fem tots i totes:
Anàlisi de l’assaig Els secrets de la felicitat de Sebastià
Serrano.
Sebastià Serrano,
nascut en 1944 a Bellvís (Catalunya), és catedràtic de lingüística general a la
Universitat de Barcelona on treballa com a professor. A més a més, per una
banda ha publicat diversos estudis al voltant de la semiòtica, la poètica, la
teoria de la ciència i la teoria de la comunicació.
Per altra banda, ha
desenvolupat una reflexió lúdica original sobre les potencialitats de la
comunicació no verbal i la seua influencia en les relacions humanes.
Sent un expert en
la comunicació, no cal dir que actualment col·labora en diversos mitjans de
comunicació del nostre país i que ha escrit nombroses obres, sobretot d’assaig,
entre les quals trobem Els secrets de la felicitat, publicat en
2007 i que compta amb sis edicions.
L’assaig, gènere
textual escrit en prosa al qual pertany aquest llibre, té un caràcter
divulgador d’informació que pot ser tant literari com científic.
En aquest cas, es tracta d’un assaig científic, ja que, com es presentarà més endavant, involucra la lògica de la natura amb la capacitat imaginativa de l’autor, explorant així el fons de la realitat en la recerca de la veritat de les coses. No obstant això, l’autor pot, i en aquest cas es veurà que ho fa, incloure el propi punt de vista al voltat del tema tractat, utilitzant diferents recursos i des d'una perspectiva personal.
En aquest cas, es tracta d’un assaig científic, ja que, com es presentarà més endavant, involucra la lògica de la natura amb la capacitat imaginativa de l’autor, explorant així el fons de la realitat en la recerca de la veritat de les coses. No obstant això, l’autor pot, i en aquest cas es veurà que ho fa, incloure el propi punt de vista al voltat del tema tractat, utilitzant diferents recursos i des d'una perspectiva personal.
Aquesta perspectiva
individual fa del llibre un text subjectiu, és a dir, l’emissor es troba
implicat en el missatge, al mateix temps que utilitza arguments,
contraarguments i una tesi a defensar, per tant, està relacionat amb el text
argumentatiu. En conseqüència, una de les seues finalitats serà convèncer,
debut en part, a la seua funció bàsica que no és altra que la persuasiva.
Centrant l’atenció
en el llibre, aquest està compost per set parts estructurades en una
introducció al tema a tractar, un desenvolupament i una conclusió que fa de
resum a tot l’anterior. No obstant això, l’últim apartat és una síntesi del
llibre que uneix els temes amb la tesi que ja s’ha presentat en el primer
capítol. És a dir, a pesar del fet d’estructura lliure que caracteritza
l’assaig, aquesta obra, concretament, pareix tenir una estructura general
enquadrada on la tesi: “Encara avui les
estratègies comunicatives són les millors estratègies de confort, de
supervivència i de felicitat que coneix la naturalesa humana”; apareix a la
pàgina 15, és a dir, en la primera part del llibre i torna a fer acte de
presència com a conclusió al final de l’obra en la pàgina 116: “En una bona
gestió de la comunicació hi ha el secret de tot.”
En resum, l’autor
defensa que allò que pot donar-nos la felicitat és la possessió d'estratègies
comunicatives, tant verbals com no verbals que porten implícites l’afecte en
una bona conversa.
Sebastià Serrano
uneix el sentit del llenguatge amb la història de l’ésser humà i la biologia
durant tot el llibre, motiu pel qual apareixen arguments de quantitat referits
a estudis científics, com per exemple a la pàgina 45 quan diu: “No és gens
estrany que aquesta regió sigui la més alterada en els episodis de depressió,
tal com indiquen els estudis d’anatomia cerebral fets amb persones depressives”.
O a la pàgina 112: “Els estudis fets amb persones considerades objectivament
com a molt felices assenyalen sistemàticament tres elements ben característics:
[...]”. Inclús entre mitges troben altres com és el cas de la pàgina 64 on
ensenya-la que: “La literatura clínica
ens mostra que pacients amb lesions als espais centrals de les
estructures prefrontals i a les seves connexions límbiques [...]”
Els arguments
anteriors es complementen amb els d’autoritat, com és el cas de la presència de
Darwin al principi del text en la pàgina 13: “Darwin, al seu llibre L’expressió de les emocions en l’home i els
animals [...]”.Continuant per la pàgina 101 amb altre exemple : “Tant és
així que en l’argot mèdic dels Estats Units està prenent carta d’identitat, ja
s’ha popularitzat molt, el nom de la nova síndrome que seria el primer nivell,
el drome TMI ( To Much Information).” I terminant amb l’argument d’aquest tipus que
apareix a la pàgina 104: “Em fa l’efecte que la força de la biologia combrega del tot amb les idees
del professor Castell quan postula tot el sentit i l’enfortiment de les
identitats, i de a resistència d’aquestes identitats, en el nostre món
globalitzat”.
Continuant dins del
desenvolupament de la tesi, trobem que utilitza una gran quantitat d’arguments
de causa i conseqüència, com podem trobar en la pàgina 62: “Una de les
conseqüències d’aquest canvi radical cap
a gestionar molta i diversa informació es que desafia constantment la nostra
capacitat de fixar l’atenció”. I en la pàgina 72: “ De fet, en la nostra
societat tenim prou motius per afirmar
que les noves tecnologies han afavorit
l’afebliment de les relacions”.
Aquest últim raonament també es pot veure com una veritat general, perquè
pareix que no necessita argumentar-la, com ocorre en la pàgina 25: “Que la vida
és canvi és una gran veritat. Tots i totes ho hem pogut verificar”; o en la pàgina
75:“ Si som sincers estarem d’acord en
el fet que l’amistat i l’amor són els millors mecanismes generadors
de felicitat que ha creat la naturalesa”.
Aquests tipus
d’arguments, veritats generals, no són molt abundants, al contrari que ocorre
amb els arguments de generalització o exemplificació, que són els més
nombrosos, com succeeix en la pàgina 17 en generalitzar un fet que no es dóna
en tot el món, ja que en alguns llocs del globus terraqüi hi ha gent on no veu
ni l’aigua corrent: “A tothom li fa
l’efecte que tot va molt de pressa, que tot canvia contínuament i que vivim
d’una manera molt i molt accelerada, de vegades massa”; o el que descriu en la pàgina 72, després de
narrar una anècdota: “ Aquesta situació, ben real, ens podria servir molt bé com a metàfora d’una bona part
de la vida d’avui i d’alguns efectes col·laterals del desplegament de les noves
tecnologies [...]”; inclús en la pàgina 109 trobem algun : “Hi ha hospitals- el
de Lusana, per exemple- que tenen una llista de persones a les quals acudir de
tant en tant perquè facin tacte reconfortant compassiu i calmant a determinats
pacients”.
També troben aquells
que apel·len a valors superiors. Ara bé, cal dir que no en són molt abundants,
és a dir, ocorre el mateix que amb els arguments com a veritats generals.
Una mostra d’eixa apel·lació a valors superiors,
que també es tracta d’un tipus de recurs lingüístic propi dels textos argumentatius,
es pot trobar en la pàgina 93: “El que ens sap més greu, però, és que centren
els seus objectius d’una manera desmesurada en l’aparença física i, al mateix
temps, deixen de valorar qualitats personals més profundes, com la lleialtat,
la intel·ligència, l’amabilitat, la compassió o la fidelitat, que també estan
entre els desitjos que hem heretat homes i dones.”
En relació al que
s’ha dit abans i per lògica, la utilització d’una gran quantitat d’arguments de
causa –conseqüència i exemplificació comporta l’ús de connectors introductoris
d’aquest tipus d’arguments, com és el cas de per
això, per tal que, amb l’objectiu de, perquè, etc. així com aquells del
tipus explicatiu: amb això volem dir i
és a dir.
Una altra classe de
connectors més abundants que els d’abans són aquells que assenyalen la
contraposició introductòria de contraarguments, com són aquestos casos: això sí,
tant és així, de fet, encara que, tanmateix i ara bé, entre altres.
Finalment, es trobe
un gran nombre de connectors d’estructuració com d’una banda, per començar, així mateix, abans, així com, sinó, etc.
Que jerarquitzen, organitzen el text i relacionen idees. No obstant això, també
en trobem d’altres que indiquen objecció (encara
que), que resumeixen (generalment),
i que conclouen (I, per acabar).
Tornant a la
perspectiva individual, és a dir, a allò que fa del llibre un text subjectiu,
tens topem amb una sèrie de recursos lingüístics que evidencien aquest fet i
que convé destacar.
Per una part, l’ús
dels verbs de tipus opinar que omplien tot el llibre, és el cas concret de “[...]no em sembla gens agosarat pensar que [...]” en la pàgina
14, però n’hi han molt més casos.
Per altra part,
l’ús connotat del vocabulari, com adjectius i figures literàries, entre les
quals es troba una al·legoria en la pàgina 14: “[...] de potenciar
l’establiment, mitjançant innovacions adaptatives, d’algoritmes afavoridors
d’una imitació creativa que ajudaria primer a caminar i després a córrer pel
camí cap al llenguatge en el moment en què certes construccions vocals haguessin aixecat el vol [...]”; metàfores com en
la pàgina següent: “[...]la vareta màgica de la natura va fer emergir un
element nou – un verdader regal- [...]”; una sinestèsia almenys, materialitzada
en la pàgina 18: “El relat que trobareu si decidiu
fer el camí d’aquest llibre començarà en un punt dolç: [...]”; i, per a
finalitzar, una comparació que intenta evitar ser hipèrbole en la pàgina 109:
“No exagero gens si dic que el tacte entre
humans és tan necessari com la llum del sol”.
Continuant amb
aquest to que intenta atrapar l’atenció del lector, trobem el fet de la
utilització d’onomatopeies, concretament en la pàgina 56: “[...]l’olla on fan
xup-xup les emocions” i de l’explicació de fets concrets, un bon exemple d’això és el
relat sobre un nen en un llibre de Darwin que apareix en la pàgina 13, però
també ho és l’anècdota de la pàgina 69: “L’altre dia, mentre queia la tarda a
ciutat, feia un estar molt agradable a tots els sentits i abellia força de
seure al carrer, i així ho vaig fer en una cafeteria. De seguida em va cridar
l’atenció [...]”. Inclús el de la pàgina 62 “Una amiga meva psiquiatra diu que avui, als centres
assistencials, no donen l’abast a l’hora de gestionar la por de la gent.”
Finalment, cal dir
que s'adreça directament als lectors amb la intenció d'incloure’ls i fer-los participes
de la seua opinió, en aquest sentit, a la pàgina 107 ens parla directament: “Em
farà feliç saber que vosaltres, els lectors i les lectores d’aquest llibret,
gaudiu de molts i variats intercanvis d’emocions positives [...]”.
En conclusió,
Sebastià Serrano utilitza una gran quantitat i diversitat d’arguments i
contraarguments, així com de recursos i tècniques pròpies dels discursos
subjectius com és el cas de l’assaig.
A banda d’això i abans
d’acabar, vull fer una petita aportació en el que respecta a la pàgina 90, on
exposa que els mitjans de comunicació referents als anuncis o el cinema, entre
altres, exploten els mecanismes psicològics evolutius de l'ésser humà, és a
dir, utilitzen models de bellesa que tenim al nostre subconscient.
Personalment, crec que aquesta afirmació es falsa, ja que si la dona és atractiva pel fet reproductiu, les xiques que ixen anorèxiques o amb uns malucs prims, no responen a fets físics adaptatius, sinó tot el contrari, però són vistes com a cànons de bellesa.
Tampoc crec que el color de la pell, on el
llibre diu que blanca és més atractiva, tinga molta importància en la
reproducció. Amb tot això el que vull dir és que és obvi que aquests mitjans
persuasius utilitzen informació del nostre subconscient, però, s’ha de dir que
al mateix temps intenten canviar certs aspectes per a crear nous prototipus de
bellesa i de comportament.
De tota manera,
crec que és un llibre interessant que ens pot fer reflexionar al voltant d’eixa
recerca de la felicitat, que no està en la riquesa material, ni en la fama,
sinó en el nostre cervell i en les relacions que tenim amb els altres. A més,
es pot dir que es troba en perill, ja que actualment es premie molt més la
competitivitat i l’individualisme, cosa que contrasta molt amb l’evolució de la
qual parla Serrano i que ataca directament a les relacions socials, base de la
nostra felicitat.
Les institucions
educatives, des del meu punt de vista, han de tenir en compte aquest fet, per a
enfortir les relacions socials entre l’alumnat i aportar per una educació més
cooperativa, afectiva i inclusiva, amb recursos i propostes
per a quan deixen l’escola o l’institut, de manera que siguen personetes
felices de viure, conviure i aprendre.
No hay comentarios:
Publicar un comentario